Snurrig?

De inre övningarna

Tao är en 6000 år gammal kinesisk lära om allt som ger ett hälsosamt, långt och lyckligt liv. Tao är en förening mellan sinnet och kroppen. Den taoistiska läran är oerhört praktisk och inget flum. Den lär ut att var och en är ansvarig för sin fysiska, mentala, känslomässiga och andliga hälsa. Det är med denna sanning i åtanke som de inre övningarna utvecklades.

Det finns många olika ”inre övningar” men inga av dem är så fysisk krävande att pulsen ökar kraftigt, tvärtom sänks din vilopuls när du t.ex. övat kombiövningen nedan några gångar.

Stärk fysisk motion är inte alls nödvändig för människan, men ofta skadlig istället.

Nedan finns ett litet smakprov från den 224 sidor stora boken: ”De inre övningarna” ISBN 91-86946-02-1 Förlag OMRE A/S, Albygatan 114, 171 26 Solna, av Stephen Chang som är doktor i båda kinesisk och västerländsk medicin. Han har dessutom avlagt examina i juridik, filosofi och teologi. Hans farmor var läkare. Hennes far i sin tur, var kejsarinnan Tse-Shis personliga läkare och senare Kinas första ambassadör i Storbritannien. Boken är ett resultat av Stephen Changs erfarenhet och studier av Tao under 40 år.

Teknikerna i boken är:

-Fullkomligt sanna taoistiska lärdomar. Som principen om föreningen mellan sinnet och kroppen.

-Fullkomligt vetenskapliga.

-Bevisade att besitta ett stort läkande värde.

-Fullkomligt naturliga. Redskap som förorsakar kroppslig obalans behövs inte.

-Fullkomligt säkra. Inga bieffekter. Obundna av tids och rumsbegränsningar.

De inre övningarna utarbetades av de gamla taoisterna efter noggranna studier av helbrägdandets naturlige principer. Praktiserar man dessa dagligen bygger man upp en större motståndskraft mot sjukdom och smärta. Dessutom skänker de en fantastisk känsla av välmående.

Av de många olika övningar börjar man med hjorten, tranan och sköldpaddan och mycket praktisk finns det en övning som är en kombination av de 3 och som du kan göra nu och här framför skärmen och, i lite behärskat utförande, i bilen på väg till och från jobbet. Hjorten och tranan kan även utföras på offentliga ställen utan nån tittar konstigt på en. Övningarna är långt mer utförligare än nedan beskrivet men är avsedd för ”kombiversionen”.

Hjorten är i princip en långdragen kraftig kniiip-övning som styrker muskulaturen kring könsorgan, anus och banne mej, 6 utav 7 kroppens körtlar. Kniiip, som du satt i en stor balja med vatten och skulle tömma den vid att suga upp all vattnet med ändan. Denna övning styrker ”staken” och är även, jag lovar, något för dig som har problem med ”efterdropp”.

Tranan är en andningsövning. Dvs. att andas in, helt och fullständigt in, långsamt ”med buken”, ej lungorna, därefter andas långsamt helt, helt ut. Efter lång träning kan ett enda andetag vara 10 minuter, men 1 minut kan de flesta av oss uppnå. Övningen motverkar förstoppning, ökar näringsupptagningen, sänker pulsen och stimulerar lungorna och blodkretsloppet, och särskild bukens organ och muskler. Därvid minskas anhopning av kolesterol och fetter. Bra övning för de med lungbesvär och div. hudsjukdomar.

Sköldpaddan: Böj haken mot bröstet och låt axlarna falla, sedan böjs huvudet bakåt och axlarna dragas upp. Gör övningen långsamt och ta inte i, så det gör ont. Öka på successivt. Övningen är en sträckning av ryggraden, nacken och axlarna. Övningen stärker sköldkörteln och bi-sköldbroskkörteln. Den stimulerar och leder energi till alla nerver i nacken och därmed hjärnan samt kroppens nedersta punkter. Övningen eliminerar trötthet, stelhet och ömhet från nacken och axelmusklerna.


Hjorten, Tranan och Sköldpaddans Kombinationsövning.

1: Andas långsamt in.
Böj hakan försiktigt ner, låt axlarna falla. Slappna av i bäckenbottnen.

2: Andas långsamt ut. Böj huvudet tillbaka, dra upp axlarna. Kniiiip för kung och fosterland. Gör övningen 12 rundar. Kanske du inte klarar av så många i början, men övning gör mäster.

Koncentrera dig. Öva på ett moment i taget tills du klarar av kombinerar alla samtidigt. Kombinationsövningen har en förstärkande effekt, synergi, än om du gör dem var för sig.

Andas alltid med ”buken”. I alla tao-övningar utom en speciell lungövning och omvända Tranan*, andas man på detta sätt.

BLUNDA OCH TESTA DETTA 10 GÅNGAR.
När du andas in, kan du även föreställa dig du står på en bergstopp
och du drar in den klara friska hälsosamma bergsluften. Ahhhh.

När du andas ut, tänka dig, att nu är din anda grå och svart från all förorening som lämnar din kropp.

Normalt andas vi för snabbt in och ut. Rejält djupa långsamma andetag gör att lungorna renas ut i minsta lilla fickan.

*Omvända Tranan? Jo den ökar uthålligheten med 50 %. Andas in med ”magen”. "Flytta" luften upp till lungorna. Andas ut. Allt på samma intensiva och fullständiga sättet som ovanstående.

Stephen Thomas Chang har utgivit flera böcker om Tao, akupunktur och dieter varav många översatts till nordiska språk, jag har t.ex. Erotikens Tao på danska i bokhyllan där man bl.a. kan läsa hur man själv bestämmer könet på sitt nästa barn. Hur det går till? Läs boken!

Jag har fått veta att boken är svårskaffat, men jeg sett den finns ibland begagnad på bokborsen.se
Engelska originaltiteln från 1986: "The Complete System of Self-healing, Internal Exercises" finns oftast på Amazon.com

Tao och speciellt Qi-gong övningar (Exercises) finns det gott om på youtube.com.

Här är en i mängden.

Lycka till!

 

UPP