Choklad och Kakao

 -Nu gäller detta så klart inte översockrade kemiska pulverdryckar!

Leta upp en god gammal recept där man kokar upp smält mörk choklad eller kakaopulver, gammaldags mjölk, kanske lite äkta vanilj och lagom lite socker. Och med en stor klick vispad grädde på toppen. Mums.

Som barn i Danmark på 50-talet fick jag Kakao ibland till vardags, men Chokolade när det var barnkalas. Det var noga att man inte sade fel!

 

Nyttig? Ser ut så!

Artikelutdrag av Kristina Davidson i Skånskans bilaga På Landet. Okt. 2016.
Från ett besök på Malmö Chokladfabrik.

Enligt forskarna innehåller kakao stimulerande ämnen och hjärtvänliga substanser. I bönan finns en hög halt av flavanoler som är antioxidanter. De verkar förebyggande mot åderförkalkning genom att hämma trombocytaktivering och aggregation (De har en acetylsyraliknande effekt).

Dessa naturligt förekommande, hälsosamma flavanoler, återfinns också i bland annat te, grapefrukt, äpple och nötter. Det finns numera många forskningsresultat som tyder på att en flavanolrik kost skyddar hjärtat.

Choklad är nyttigare ju mer procent kakao den innehåller. Alltså mörk är nyttigast. Kakao har också använts som läkemedel i generationer i Mexico för att lindra feber och andnöd, motverka apati och på sår.

UPP

 

Choklad – innehåller stämningshöjande substanser

Professor Stig Bengmark: Det är inte en tillfällighet att kakao och choklad nämns i tre varianter i ORAC-listans högsta topp – choklad tillhör faktiskt toppen av nyttigheterna som någonsin kan bjudas, och som man skulle kunna äta hur mycket som helst av om det inte var för kalorierna.

Visserligen innehåller ren kakao relativt litet kalorier (230 cal/100g), speciellt om man beaktar mängden av nyttigheter som följer med. Tyvärr innehåller oftast en chokladkaka dubbla mängden eller mer av kalorier eftersom man blandar i en massa onyttigheter som socker, mejerivaror och dylikt.

Vid tillverkning av en ”ren” chokladkaka kan man ha upp till 86 % ren kakao – över det blir det svårt att göra en kaka har experter berättat. Så antingen nöjer man sig med ”bara” 86% eller så blandar du själv kakaon med sötsmakande men faktiskt relativt sockerfattiga bär – hit hör naturligtvis lime och citron (0% socker), tranbär, färsk aprikos, cantaloupmelon (men inte andra meloner), clementin och grapefrukt (men inte andra än nämnda citrusfrukter), ananas, hallon, jordgubbar och vinbär, som alla innehåller lite fruktsocker och som man kan gärna använda frysta.

Det är inte utan orsak som choklad är så älskat. Kakao innehåller två substanser (anandamid och phenylethylamine/PEA) som är kända för sin stora kapacitet att höja stämningen och motverka dysterhet. Dock kan choklad överdoseras och av detta skäl rekommenderas vuxna begränsa det dagliga intaget till högst 40 gram ren kakao (ca 6 rågade teskedar).

Förutom sina stora mängder av flavonoider så är kakao känt för sin höga halt av magnesium och svavel, båda nödvändiga för reparation, läkning och tillväxt i kroppen. Man har observerat att svavel bl.a. bidrar till starkare naglar och mer skinande hår och, kom ihåg, det som sker på utsidan återspeglar vad som sker på insidan – kakao motverkar starkt t.ex. sjukdomar förknippade med metabolt syndrom.

Mest känd är kakaon för att göra insidan på blodkärlen ”glattare” och motverka åderförkalkning, hjärtattacker och stroke (ref: Buitrago-Lopez ABMJ. 2011;343:d4488).

 

På en Chokladprovning på Mazetti i Malmö, fick vi att veta att forskningen viser att 40 gram mörk choklad om dagen är optimalt för hälsan. Just detsamma som står i texten ovan! SH.

 

UPP